Mattias Edvardssson har skrivit den nervkittlande spänningsromanen – En helt vanlig familj. Jag lyssnade på boken på Storytel och blev indragen i en handling som började sällsamt men som i slutet höll mig vaken när jag lyssnade på upplösningen.

Boken handlar om en familj i Lund; en pappa som är präst, en mamma som är advokat och en dotter på 19 år. Dottern Stella drömmer om och sparar till sitt livs resa i Asien. Men helt plötsligt lämnar de vardagen och dottern Stella är anhållen för mord. Vad är det egentligen som har hänt? Berättelsen är skriven utifrån de tre familjemedlemmarna som berättar varsin del av historien.

Precis som i verkligheten så är det ingen i familjen som vet exakt allt om vad som händer de andra och när pappa Adam börjar berätta sin del av historien så lämnas därför en hel del frågetecken eftersom man bara fått veta det som han vet.

När sedan dottern Stella tar över berättandet så fortsätter historien vid den tidpunkt där Adam lämnat den. Varje kapitel blir en ny pusselbit att lägga på plats. En familj som verkar och i mångt och mycket speglar vår samtid gällande drömmar, mål och livsstil så är det lätt att känna igen sig i de val och kval familjen ställs inför.En helt vanlig familj bok

Boken läses upp av tre olika uppläsare som perfekt gestaltar de tre familjemedlemmarna. En dålig uppläsare kan förstöra en hel ljudbok men i det här fallet är det tvärtom. Man kan verkligen leva sig in i de känslor och tank

ar som varje person har, jag skulle gärna lyssna på den här boken igen tillsammans med mina döttrar när är närmare i ålder till Stella.

Omdöme:

En helt vanlig familj kom upp som boktips efter att jag lyssnat klar på Malou von Sivers andra bok romantriologin om hennes släkt och liv. Jag var skeptisk när jag lyssnade på det första kapitlet av boken. Vanligtvis brukar jag inte tilltalas av böcker i jag-form eller förstahandsperspektivet. När jag nu lyssnat klart på boken så tycker jag att hela upplägget var brilliant. Det är inte ofta jag tycker det men den här boken passar bättre att lyssnas till än att läsas som bok. Jag kan verkligen rekommendera att lyssna på den här romanen, den är otroligt spännande.

Betyg: 5/5

Bokhylla puff