Ibland kommer det erbjudanden som det är svårt att tacka nej till. Nyligen tittade vi på byggbeskrivningar av GDS – Gör Det Själv och nappade på ett erbjudande om ett första nummer för 19kr och obegränsad tillgång till tidningens byggbeskrivningar online. Superbra erbjudande, men närapå omöjligt att säga upp. Så här säger du upp din prenumeration!

“Just nu går det inte att nå den du söker…”

I nästan två veckor försökte jag ringa numret på Gör Det självs hemsida; 08-555 454 00. Det gick fram en signal sedan kom ett meddelande: “Just nu går det inte att nå den du söker…” Men det kommer ingen uppmaning om att ringa senare och samtalet bröts. Det var lite frustrerande att det var det enda angivna kontaktsättet för att säga upp en prenumeration.

Från gds.se – Telefonnumret är ur bruk

Jag ringde några gånger om dagen i en veckas tid, vecka två glömde jag bort att ringa numret i början, men så kom en tidning med en avi på 324 kr i brevlådan, tillsammans med en tidning.

Kontaktuppgifterna på avin

Jag försökte återigen kontakta GDS Kundtjänst för att säga upp prenumerationen. På baksidan av avin fanns kontaktuppgifterna till Kundtjänst trycka. Det var samma telefonnummer som på hemsidan.

På avin fanns även en hänvisning till en kundtjänstsida, www.kundtjanst.nu, där samtliga Bonnier Publications Internationals tidskrifter kan administreras. Men det gick inte att logga in med uppgifterna på avin och återigen var det enda kontaktsättet telefonnumret som inte fungerar.

I desperation sökte jag efter andra telefonnummer och kontaktvägar för att komma i kontakt med tidningen.

Jag hittade ett nytt nummer, eller väldigt likt, med en tvåa på slutet. Lyckan var dock inte lång då telefonnummer 08-555 454 02 inte heller fungerade. Precis som tidigare möttes jag av meddelandet “Just nu går det inte att nå den du söker…” sen automatiskt slut på samtalet.

Jag provade att ringa säljaren – som tydligt inte hanterar prenumerationsärenden – men kanske han kunde hänvisa mig vidare.

“Numret du har ringt har ingen abonnent, eller är avstängt.”

Jahapp, hur gör man då? Jag ville inte gärna betala för en prenumeration jag helst ville säga upp.

Kontakt via Facebook Messenger

Gör Det Själv har en facebook-sida, så jag försökte få kontakt med dem via messenger för att få hjälp att säga upp prenumerationen.

Bara en timme tidigare hade någon publicerat en ny uppdatering på Facebook, men ingen verkar kolla av meddelandena regelbundet. Så tyvärr ingen svar den vägen heller.

Bonniers Tidskrifters kundtjänst

Bonnierkoncernen innefattar både Bonnier Publications International AS och Bonnier Magazines & Brands, båda med en mängd tidningar. Så jag hittade ett telefonnummer till kundtjänst för det senare bolaget och väntade tålmodigt i telefonkö i 25 minuter.

En trevlig tjej svarade i telefon och hon meddelade att det var ett helt annat nummer till Kundtjänst för Gör Det Själv och Bonnier Publications International. Vill du att jag kopplar dig? frågade hon vänligt.

35 minuter i telefonkö med 21 personer före

Yesssss! Äntligen!! Efter 35 minuter i telefonkö till Kundtjänst så kom jag till slut fram och fick prata med ännu en trevlig medarbetare.

Jag fick hjälp att avsluta min prenumeration och nu har jag sparat numret till kundtjänst för att inte hamna i den här situationen igen (om jag skulle råka falla för ett nytt tidningserbjudande någon dag).

Kundtjänst 08-555 454 15

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.