Mika Liias, grundare av Make Up Store, uppdaterar med ny design inför ett storslaget 20 års-jubileum.

Happyzine fick chansen att prata med Mika en stund innan det var dags för vår- och sommarshow i de nyrenoverade lokalerna på Södermalm i Stockholm.

Det började med en liten butik på den egna skolan IMC (International Makeup Center) där eleverna kunde handla smink och verktyg. Ett tag därefter öppnade den första butiken för konsumenter på Drottninggatan i Stockholm, i en liten lokal med en första dagskassa på 89kr. Det var starten på ett idag välkänt varumärke som på 19 år växt till ett internatioellt smink imperium med butiker i hela världen.

I starten rådde lågkonjunktur i i Sverige och det nystartade företaget hade knappt någon marknadsföringsbudget. Men under en tågresa fick Mika Liias idén att samarbeta med gratistidningen Metro, han ville erbjuda kortare sminkkurser i mindre grupper för dem som ville lära sig mer.

Mika Liias, grundare Make Up Store

Såg ett behov – gruppkurserna blev snabbt populära

När Make Up Store började sin resa var sminkmarknaden inte särskilt utvecklad i Sverige. Kunskapen bland konsumenterna var låg och utbudet av produkter lika så. Mika Liias gruppkurser blev snabbt populära, här kunde vanliga människor som inte hade intresse för att bli professionella makeupartister få lära sig mer om smink och skönhet.

Framtidens utmaningar och möjligheter

Mika Liias verkar ha en inbyggd radar för vad kunderna efterfrågar. I hans tidiga koncept var det viktigt att skapa en mötesplats, en härlig ”godisaffär” av färger och kunskap, där alla kände sig välkomna. I dag genomsyrar samma känsla alla Make Up Stores nästan 200 butiker i världen.

Dagens kunder är medvetna och har mer kunskap. De har mindre tid att boka in en gruppkurs, de vill hellre känna att de har friheten att spontant dyka in i en butik och få tips och råd, eller göra en snabb make-over.

Det nya butikskonceptet är lyxigt, med inslag av sammet silver och grått. Varje butik ska kännas som ett härligt vardagsrum där man kan komma in för att få inspiration och lära sig mer. Mika Liias vill att smink ska kännas lätt, enkelt och roligt; En accessoar till kläderna och modet som man valt att bära just den dagen.

Sammet är kanske inte det lättaste materialet när man vill inreda en butik, men för mig gav det en känsla för hur jag vill att butikerna ska kännas. Målet är att alla butiker skall vara omgjorda inom 4 år.

En glimt av den nya förpackningsdesign som Mika Liias utvecklat under sina resor i Asien

 Ny, spännande ”kubisk” förpackningsdesign

De senaste 1,5 åren har Mika Lias varit i Asien och arbetat med att skapa en ny funktionell förpackningsdesign. Han vet att snygg design inte är allt – hans kunder vill inte bara ha en vacker förpackning utan även en genomtänkt funktionalitet.

De nya kollektionerna som släpps nu under våren 2015 bär den nya stilen på förpackningarna, med ett härligt, egenartat strukturmönster och ett tydligt identitetsskapande formspråk, det ”nya” Make Up Store.

Det började så smått bli dags för Mika Liias att förbereda sig inför den färgsprakande showen, så jag avslutar med att fråga Mika om hans två allra bästa skönhetstips inför sommaren:

Mika Liias bästa sommartips

• Skydda din hud i solen – alltid lika viktigt
— Jag ser hur många väntar med att smörja in sig med solkräm tills de ligger i solen eller redan är på stranden. Det är som att lägga fett i en stekpanna! Ta hand om din hud och smörj in dig ordentligt, innan du går ut i solen.

• Kokosvatten – magiskt och naturligt
 — Kokosvatten var först något som jag trodde var äckligt, men nu kan jag inte vara utan det! Det är jättebra om man solar, kokosvattnet återfuktar inifrån. Mitt supertips!

Det får avsluta intervjun och jag önskar Mika Liias lycka till med förberedelserna inför dagens show.

Write A Comment

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.