Det är något som inte stämmer. Strax efter att boken släpptes kom ett tips om att läsa Martina Haags självutlämnande roman om en skilsmässa fylld av svek, otrohet och tunga känslor. Jag har dragit mig för att läsa den, för en gång blev jag själv sviken och varje ord påminner mig om den smärtan jag kände då. Misstankarna, magkänslan och den där genomträngande känslan av svek när jag insåg att jag var den enda som inte visste. I min enfald trodde jag att han lurat alla, men det visade sig att jag ensam stod med hundhuvudet och jag kände mig så dum. Fastän det borde varit omvänt.

Hög igenkänningsfaktor

Nu mer än 10 år senare är jag gift med mitt livs kärlek och tillsammans har vi två fantastiska barn. Min man brukar påminna mig om att det finns en anledning till allt. Vi hade ju inte träffats om min historia tagit en annan vändning. Han har självklart rätt! Men där och då gick något sönder i mig, jag var totalt krossad. Ibland undrar jag om en del av min anknytningsförmåga blev skadad för alltid. Därför gör det lite extra ont att lyssna på smärtan, och det förbannade hoppet, i romanen.

Känslan som Martina Haag förmedlar i romanen är ärlig, rak och självutlämnande.

Magkänslan

Nu när jag lyssnar på Martina Haag som själv läser sin bok på Storytel vet jag redan innan vad som ska hända. Martina visste också, man känner när man blir bedragen. En svag oro dröjer sig kvar i mig efter att jag lyssnat klart. Jag blir tvungen att påminna mig själv om att det inte handlar om mig. Om att vår familj har det bra. Att det är en roman.

Fortsättning följer…

På Bokmässan i Göteborg träffade jag Martina Haag i Piratförlagets monter och jag fick min bok signerad. På plats hade hon även sin nyaste bok “Livet går så fort och så långsamt” som jag planerat att jag ska läsa så fort jag återhämtat mig.

Om boken

Martina Haag har skrivit en otroligt stark berättelse om svek och styrka. Om att hitta sig själv i sin sorg. Jag är väldigt glad över att jag valde att lyssna på boken då man får höra Martina läsa sin bok precis som hon skrev den. Grymt!

“I en öde dal i nationalparken, längst bort från vandringsleden, ligger en ensam grå fjällstuga. Här flyttar Petra in i slutet av säsongen för att försöka komma över det största svek som någonsin drabbat henne. Petra, som aldrig har trivts med att vara själv, hoppas att en månad långt ifrån internetuppkoppling och mobiltäckning ska kunna ge distans till det som har hänt och få henne att komma vidare i livet. Till en början är hon orolig att vara helt avskärmad från mänskligheten. När man inte har någon att prata med, hör man väldigt noga vad man själv tänker. Eller finns det något därute, som faktiskt är mycket värre än ensamheten? Det är något som inte stämmer är en roman om lögner och otrohet, hundraåriga björnfällor och otröstlig barngråt i mörkret. Om tama järvar med eldkastare och en bottenfrusen sjö i september, och hur man reser sig, trots att man är helt säker på att man inte orkar längre.”

Omdöme

Rekommenderas varmt!  Betyg 5 av 5.Bokhylla puff

people